Відповідно наказу МОН України від 21.08.2013 № 1222 "Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у
системі загальної середньої освіти" надаємо вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів з предмету "Людина і світ". Вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів
розроблені відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011р. № 1392, та
наказу МОНмолодьспорту від 13.04.2011р. № 329 "Про затвердження Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти".
Змістом вимог до оцінювання є виявлення, вимірювання та оцінювання навчальних досягнень учнів, які
структуровані у навчальних програмах, за предметами.
Відповідно до ступеня оволодіння
знаннями і способами діяльності виокремлюються чотири рівні навчальних досягнень учнів:
Рівні
навчальних досягнень
Бали
Критерії оцінювання
І. Початковий
1
Учень може усно відтворити один-два світоглядні поняття
окремої теми.
2
Учень може на рівні “так-ні” усно відтворити кілька
термінів, обрати правильний варіант відповіді із двох запропонованих.
3
Учень може двома-трьома простими реченнями передати зміст
частини теми, знайти відповідь на запитання у тексті підручника.
ІІ.
Середній
4
Учень може відповісти на окреме запитання з допомогою
вчителя, репродуктивно відтворити частину навчального матеріалу теми чотирма-шістьма простими реченнями, дати визначення світоглядних
понять.
5
Учень може відтворити основний зміст навчальної теми,
відповідаючи на запитання вчителя; визначає окремі ознаки людино-світознавчих понять.
6
Учень у цілому самостійно відтворює частину навчального
матеріалу теми, у цілому правильно вживає світоглядні терміни, самостійно розв’язує прості завдання; може користуватись з допомогою вчителя
текстами першоджерел, філософськими словниками тощо.
ІІІ. Достатній
7
Учень може самостійно викласти матеріал теми,
застосовуючи необхідну світоглядну термінологію, дати визначення понять, аналізувати зміст світоглядних текстів за детальним планом, може
підтвердити одним-двома аргументами висловлене ним оцінювальне судження, знайти необхідну аргументацію для підтвердження своєї думки.
8
Учень володіє навчальним матеріалом і використовує знання
за аналогією; може зіставляти, узагальнювати, систематизувати інформацію з допомогою учителя; складати найпростіші таблиці, схеми, аналізувати
текст першоджерела з допомогою вчителя.
9
Учень оперує вивченим матеріалом на рівні теми, розділу,
може самостійно його відтворювати, аналізувати основні положення теми, давати відгук (рецензію) на відповідь іншого учня; самостійно
розв’язувати світоглядні задачі середнього рівня складності.
ІV.
Високий
10
Учень вільно викладає світоглядні питання, застосовуючи
необхідну термінологію та теоретичну базу; може використовувати інформацію з додаткової літератури (використання додаткової літератури не є
обов’язковою вимогою), виконувати з допомогою вчителя завдання вищого рівня; самостійно складати таблиці, структурно-логічні схеми з
світоглядних проблем.
11
Учень володіє глибокими і міцними знаннями, може вільно
висловлювати власні судження і переконливо їх аргументувати; самостійно користується джерелами природознавчих і гуманітарних наук, міфології,
релігії і філософії, усвідомлювати на їх основі свій життєвий досвід, критично ставитись до фактів реальної дійсності.
12
Учень ґрунтовно викладає світоглядні проблеми, висловлює
власну позицію і переконливо її аргументує; самостійно знаходить, оцінює та використовує наукові, міфологічні, релігійні та філософські джерела
інформації, вміє узагальнити вивчений матеріал, використовує набуті знання і вміння в практичній діяльності (участь у дискусіях, засіданнях
круглих столів тощо); може самостійно перетворювати нові світоглядні положення у власні погляди на навколишній світ, на своє місце в пізнанні і
перетворенні світу відповідно до власних потреб і інтересів.